سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رویابین
جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا
به رؤیابین، جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا خوش آمدید

ضمن تشکر از رؤیاهایی که تا الان نوشتید، لازم است باز هم تاکید کنم که در این جا قصد تعبیر یا تفسیر رویاهایتان را ندارم، و اصلا این کار با داشتن یک رؤِیا امکان پذیر نیست. لطفا آخرین رؤیایتان را که به یاد می آورید بنویسید، چه رؤیای دیشب باشد، چه رؤیای ماه پیش و چه رؤیای پارسال. اما لطفا ابتدا بنویسید که این رؤیا در چه تاریخی دیده شده است. سپس بنویسید که فکر می­کنید در چه زمانی از روز، این رؤیا را بخاطر آورده­ اید  و سپس بنویسید که زمانی که رؤیا را بخاطر آورده ­اید، در کجا بوده­اید. لطفا رؤیا را به همان شکلی که به یاد می­ آورید، دقیق و کامل توضیح بدهید. گزارش شما باید شامل هر چیزی که به یاد می آورید باشد: توضیح موقعیت، شرایط و مکان رؤیا، که آیا برایتان آشنا بود یا نه؛ توصیفی از افراد درون رؤیایتان، سن و جنسیت آن ها و رابطه آن ها با شما؛ و همچنین هر حیوانی که احیانا در خواب شما دیده شده است. اگر امکان دارد، احساس خودتان را در هنگام خواب دیدن بنویسید و بگویید که آیا برایتان خوشایند یا ناخوشایند بوده است. حتما آن چیزی که در رؤیا برای شما و شخصیت های دیگر رؤیا اتفاق می­افتد به طور دقیق بنویسید. نظرتان را به صورت خصوصی برایم بفرستید. رؤیاهای شما در پست بعدی منتشر خواهد شد. لطفا سن و جنسیتتون رو هم بنویسید. در صورتی که تمایل ندارید رؤیایتان منتشر شود، این موضوع را بنویسید تا تنها در فعالیت های تحقیقاتی از آن استفاده کنم. قبل از هر چیز از شما به خاطر رؤیاهای باارزشتان ممنونم.

این رؤیاها را نه به خاطر تعبیر کردن، بلکه به خاطر به دست آوردن مفاهیم ذهنی، دغدغه ها و علائق مردم ایران جمع آوری میکنم. این رویاها پس از این که جمع آوری شد، توسط سیستم کدگذاری هال و ون دی کسل کدگذاری و تحلیل محتوا میشود. این مفاهیم، دغدغه ها و علائق مردم دقیقا همان چیزی هستند که مردم بر اساس آن عمل میکنند، بنابراین، رؤیاها دارای معنای روانشناختی هستند و مطالعه ی آنها بسیار ارزشمند است. اگر علاقه مندید تا رؤیاهاتون از منظر روانشناسی بررسی بشه، حداقل به 100 رؤیا از شما نیاز دارم. نوشتن صد رؤیا در این وبلاگ بنظر دشوار می رسه، اما در مسیر نوشتن،‌ مطمئنا مطالبی درباره خودتون و رؤیا (و البته نویسندگی!) خواهید آموخت. اگر تمایل به این همکاری دارید،‌ مبلغی نیز به عنوان برای همکاری به شما اهدا خواهد شد. منتظر رؤیاهای ارزشمندتان هستم.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 اردیبهشت 25 :: 10:50 صبح

ممنونم از رؤیاهایی که تا الان نوشتید. لطفا آخرین رؤیایتان را که به یاد می آورید بنویسید، چه رؤیای دیشب باشد، چه رؤیای ماه پیش و چه رؤیای پارسال. اما لطفا ابتدا بنویسید که این رؤیا در چه تاریخی دیده شده است. سپس بنویسید که فکر می­کنید در چه زمانی از روز، این رؤیا را بخاطر آورده­ اید  و سپس بنویسید که زمانی که رؤیا را بخاطر آورده ­اید، در کجا بوده­اید. لطفا رؤیا را به همان شکلی که به یاد می­ آورید، دقیق و کامل توضیح بدهید. گزارش شما باید شامل هر چیزی که به یاد می آورید باشد: توضیح موقعیت، شرایط و مکان رؤیا، که آیا برایتان آشنا بود یا نه؛ توصیفی از افراد درون رؤیایتان، سن و جنسیت آن ها و رابطه آن ها با شما؛ و همچنین هر حیوانی که احیانا در خواب شما دیده شده است. اگر امکان دارد، احساس خودتان را در هنگام خواب دیدن بنویسید و بگویید که آیا برایتان خوشایند یا ناخوشایند بوده است. حتما آن چیزی که در رؤیا برای شما و شخصیت های دیگر رؤیا اتفاق می­افتد به طور دقیق بنویسید. نظرتان را به صورت خصوصی برایم بفرستید. رؤیاهای شما در پست بعدی منتشر خواهد شد. لطفا سن و جنسیتتون رو هم بنویسید. در صورتی که تمایل ندارید رؤیایتان منتشر شود، این موضوع را بنویسید تا تنها در فعالیت های تحقیقاتی از آن استفاده کنم. قبل از هر چیز از شما به خاطر رؤیاهای باارزشتان ممنونم.

این رؤیاها را نه به خاطر تعبیر کردن، بلکه به خاطر به دست آوردن مفاهیم ذهنی، دغدغه ها و علائق مردم ایران جمع آوری میکنم. این رویاها پس از این که جمع آوری شد، توسط سیستم کدگذاری هال و ون دی کسل کدگذاری و تحلیل محتوا میشود. این مفاهیم، دغدغه ها و علائق مردم دقیقا همان چیزی هستند که مردم بر اساس آن عمل میکنند، بنابراین، رؤیاها دارای معنای روانشناختی هستند و مطالعه ی آنها بسیار ارزشمند است. منتظر رؤیاهای ارزشمندتون هستم.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 اردیبهشت 11 :: 2:5 عصر

پدیده ی آگاه شدن از این که در حال رؤیا هستیم، از سال های 1980 به طور ناگهانی مورد توجه و گمانه زنی های فراوانی واقع شد و تحت عنوان رؤیای آگاهانه نامگذاری شد ـ نامی که تلویحا می رساند که این نوع رؤیا ارزش بالاتری دارد و تلاش هایی صورت گرفت تا این حالت، با مراقبه و حالتهای دگرگون دیگر هشیاری ارتباط داده شود.  بررسی نظام مند رؤیا مستلزم انجام تحقیقات آزمایشگاهی در طول خواب REM است. تا کنون تعداد کمی از افراد برای اثبات فراوانی رؤیای آگاهانه مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما این مطالعات نشان می دهد که میزان خودآگاهی و احساس کنترل هشیار از فردی به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. به هر حال مطالعات بیشتری در این مورد مورد نیاز است.

اگر رؤیا را نوعی از هشیاری بدانیم که در طول خواب اتفاق می افتد، و اگر تغییرات در شبکه عصبی رؤیا باعث حالت های گوناگون رؤیا می شود، می توانیم بگوییم، رؤیای آگاهانه می تواند محصولی از حالتی از رؤیا باشد که الگوهای نورونی سطح بالاتری که باعث بیداری و به اصطلاح خودِ زندگی نامه ای انسان می شود، از حالت عادی فعال تر هستند. این دیدگاه، با این موضوع همخوان است که فقدان هشیاری متأملانه در رؤیاها محصولی از فقدان فعالیت مغزی در لوب پیشانی است. این نتیجه گیری با این یافته هم می خواند که سطوح بالی فعالیت آلفا در طول خواب REM با رؤیاهای آگاهانه در ارتباط است. علاوه براین، محتوای رؤیاهای آگاهانه ماهیتی واقع گرایانه تر دارد، که این موضوع با استدلال های قبلی همخوان است. در یک مطالعه تصویر برداری عصبی مشخص شد زمانی که مناطق مرکزی قشر پیشانی فعالتر باشد، احساس کنترل بیشتری در رؤیا وجود دارد و زمانی که آمیگدال (بادامه) فعال باشد، احساس کنترل کمتری وجود دارد. رؤیاهای آگاهانه بیش از همه در خانه دیده میشود (در آزمایشگاه کم تر دیده می شود) و در اوایل صبح ـ بین ساعت 5 تا 6:30 صبح ـ بیشتر رخ می دهد. پس از دیدن رؤیای آگاهانه افراد سعی میکنند آن را مرور کنند و زمان به خواب رفتن مجدد حواسشان باشد که میخواهند خواب ببینند. 




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 اردیبهشت 10 :: 4:28 عصر

لطفا آخرین رؤیایتان را که به یاد می آورید بنویسید، چه رؤیای دیشب باشد، چه رؤیای ماه پیش و چه رؤیای پارسال. اما لطفا ابتدا بنویسید که این رؤیا در چه تاریخی دیده شده است. سپس بنویسید که فکر می­کنید در چه زمانی از روز، این رؤیا را بخاطر آورده­ اید  و سپس بنویسید که زمانی که رؤیا را بخاطر آورده ­اید، در کجا بوده­اید. لطفا رؤیا را به همان شکلی که به یاد می­ آورید، دقیق و کامل توضیح بدهید. گزارش شما باید شامل هر چیزی که به یاد می آورید باشد: توضیح موقعیت، شرایط و مکان رؤیا، که آیا برایتان آشنا بود یا نه؛ توصیفی از افراد درون رؤیایتان، سن و جنسیت آن ها و رابطه آن ها با شما؛ و همچنین هر حیوانی که احیانا در خواب شما دیده شده است. اگر امکان دارد، احساس خودتان را در هنگام خواب دیدن بنویسید و بگویید که آیا برایتان خوشایند یا ناخوشایند بوده است. حتما آن چیزی که در رؤیا برای شما و شخصیت های دیگر رؤیا اتفاق می­افتد به طور دقیق بنویسید. نظرتان را به صورت خصوصی برایم بفرستید. رؤیاهای شما در پست بعدی منتشر خواهد شد. لطفا سن و جنسیتتون رو هم بنویسید. در صورتی که تمایل ندارید رؤیایتان منتشر شود، این موضوع را بنویسید تا تنها در فعالیت های تحقیقاتی از آن استفاده کنم. قبل از هر چیز از شما به خاطر رؤیاهای باارزشتان ممنونم.

این رؤیاها را نه به خاطر تعبیر کردن، بلکه به خاطر به دست آوردن مفاهیم ذهنی، دغدغه ها و علائق مردم ایران جمع آوری میکنم. این رویاها پس از این که جمع آوری شد، توسط سیستم کدگذاری هال و ون دی کسل کدگذاری و تحلیل محتوا میشود. این مفاهیم، دغدغه ها و علائق مردم دقیقا همان چیزی هستند که مردم بر اساس آن عمل میکنند، بنابراین، رؤیاها دارای معنای روانشناختی هستند و مطالعه ی آنها بسیار ارزشمند است. منتظر رؤیاهای ارزشمندتون هستم.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 فروردین 30 :: 1:59 عصر

در گذشته زیگموند فروید و کارل یونگ، به شباهت رؤیا و انواع سایکوز توجه کردند. در هر دو حالت هذیان و توهم، ناهنجاری های شناختی، هیجان های شدید وجود دارد. با وجود این آنها میخواستند این شباهت ها را بدون توجه به مغز و با استفاده از روان تحلیل گری (روانکاوی) توجیه کنند. اکنون پس از یک قرن پیشرفت در عصب زیست شناسی و تحقیقات خواب و رؤیا اتخاذ یک جهتگیری مبتنی بر مغز مورد توجه قرار گرفته است.

اکثر رؤیاهای واضح و داستانی در مرحله ای از خواب به نام خواب REM رخ می دهد (در این مرحله مردمک چشم در زیر پلکها حرکت میکند)، هر چند در مراحل دیگر خواب نیز رؤیا ثبت شده است. در هنگام بیداری، هشیاری بیش تر بر روی ادراکات خارجی متمرکز است، در حالی که تصاویر ذهنی منبعث از درون، نادر است. این وضعیت در حین رؤیا دیدن به صورت معکوس است (یعنی تصاویر ذهنی بیشتر از درون نشأت می گیرد.) بر خلاف این، در رؤیاهایی که تعریف می شود معمولا میزان فکر کردن کم است، در گزاش افکار بیداری، به تفکر زیاد اشاره می شود. زمانی که ذهن تحت تسلط افکار درونی است، مثل حالت رؤیا و اسکیزوفرنی، توانایی فکر کردن کاهش می یابد.

یکی از دلایل مهم توهم های هنگام خواب (یعنی همان رؤیا) فعال شدن کلی و گسترده مغز به همراه بلوکه شدن دروندادهای حسی و حرکتی در خواب REM است. علاوه بر این در هنگام رؤیا آمیگدال (بادامه) و برخی دیگر از نواحی مغزی فعال می شوند. این مناطق، مسئول هیجان ها در انسان هستند، هیجان هایی مثل ترس، خشم و میل جنسی. برانگیخته شدن سیستم لیمبیک، بر شدت هیجان ها در رؤیا می افزاید. شدت یافتن و افراط ابراز هیجان در اسکیزوفرنی هم شایع است. علاوه بر این، مطالعات اسکن مغزی نشان داده است که مناطقی از قشر مغز، مثل قسمت خلفی جانبی قشر پیش پیشانی در هنگام رؤیا از فعالیت خود می کاهند. همین اتفاق در اسکیزوفرنی نیز می افتد. این منطقه مغزی برای حافظه کاری، توجه متمرکز و اراده اهمیت دارد. رؤیابین ها می گویند در هنگام رؤیا نمی توانند از حافظه شان به درستی استفاده کنند یا توجه خود را بر یک چیز متمرکز کنند و اراده ندارند.

علاوه بر این رؤیا و اسکیزوفرنی از نظر چگونگی ترکیب برخی از مواد شیمیایی در مغز شباهت دارند. در هنگام خواب REM سه سیستم نورونی آمینرژیک ـ نورآدرنالین، سروتونین و هیستامین ـ فعالیت خود را کم می کنند. در حالی که میزان دوپامین، درست مثل اسکیزوفرنی افزایش می یابد. با توجه به این مسائل، با بررسی محتوا و مشخص کردن شباهت ها و تفاوت های محتوایی و شکلی رؤیا و افکار بیداری، می توانیم به درک بهتری از اسکیزوفرنی و سایکوزهای دیگر مثل دلیریوم دست یابیم. علاوه بر این، می توانیم، با استفاده از این شباهت، موادی را بیابیم که حالت های شبه اسکیزوفرنی را در انسان ها ایجاد میکند و با تعدیل این مواد، به درمان اسکیزوفرنی کمک کنیم.

برگرفته از این مقاله: Hobson, J.A., 2004. A model for madness? Nature 430, 21




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 فروردین 29 :: 4:49 عصر

بابت رؤیاهایی که تا کنون نوشته اید واقعا تشکر میکنم. آخرین رؤیایتان را که به یاد می آورید بنویسید، چه رؤیای دیشب باشد، چه رؤیای ماه پیش و چه رؤیای پارسال. اما لطفا ابتدا بنویسید که این رؤیا در چه تاریخی دیده شده است. سپس بنویسید که فکر می­کنید در چه زمانی از روز، این رؤیا را بخاطر آورده­ اید  و سپس بنویسید که زمانی که رؤیا را بخاطر آورده ­اید، در کجا بوده­اید. لطفا رؤیا را به همان شکلی که به یاد می­ آورید، دقیق و کامل توضیح بدهید. گزارش شما باید شامل هر چیزی که به یاد می آورید باشد: توضیح موقعیت، شرایط و مکان رؤیا، که آیا برایتان آشنا بود یا نه؛ توصیفی از افراد درون رؤیایتان، سن و جنسیت آن ها و رابطه آن ها با شما؛ و همچنین هر حیوانی که احیانا در خواب شما دیده شده است. اگر امکان دارد، احساس خودتان را در هنگام خواب دیدن بنویسید و بگویید که آیا برایتان خوشایند یا ناخوشایند بوده است. حتما آن چیزی که در رؤیا برای شما و شخصیت های دیگر رؤیا اتفاق می­افتد به طور دقیق بنویسید. نظرتان را به صورت خصوصی برایم بفرستید. رؤیاهای شما در پست بعدی منتشر خواهد شد. لطفا سن و جنسیتتون رو هم بنویسید. در صورتی که تمایل ندارید رؤیایتان منتشر شود، این موضوع را بنویسید تا تنها در فعالیت های تحقیقاتی از آن استفاده کنم. قبل از هر چیز از شما به خاطر رؤیاهای باارزشتان ممنونم.

این رؤیاها را نه به خاطر تعبیر کردن، بلکه به خاطر به دست آوردن مفاهیم ذهنی، دغدغه ها و علائق مردم ایران جمع آوری میکنم. این رویاها پس از این که جمع آوری شد، توسط سیستم کدگذاری هال و ون دی کسل کدگذاری و تحلیل محتوا میشود. این مفاهیم، دغدغه ها و علائق مردم دقیقا همان چیزی هستند که مردم بر اساس آن عمل میکنند، بنابراین، رؤیاها دارای معنای روانشناختی هستند و مطالعه ی آنها بسیار ارزشمند است. منتظر رؤیاهای ارزشمندتون هستم.




موضوع مطلب :

شنبه 91 فروردین 19 :: 12:52 عصر

آخرین رؤیایتان را که به یاد می آورید بنویسید، چه رؤیای دیشب باشد، چه رؤیای ماه پیش و چه رؤیای پارسال. اما لطفا ابتدا بنویسید که این رؤیا در چه تاریخی دیده شده است. سپس بنویسید که فکر می­کنید در چه زمانی از روز، این رؤیا را بخاطر آورده­ اید  و سپس بنویسید که زمانی که رؤیا را بخاطر آورده ­اید، در کجا بوده­اید. لطفا رؤیا را به همان شکلی که به یاد می­ آورید، دقیق و کامل توضیح بدهید. گزارش شما باید شامل هر چیزی که به یاد می آورید باشد: توضیح موقعیت، شرایط و مکان رؤیا، که آیا برایتان آشنا بود یا نه؛ توصیفی از افراد درون رؤیایتان، سن و جنسیت آن ها و رابطه آن ها با شما؛ و همچنین هر حیوانی که احیانا در خواب شما دیده شده است. اگر امکان دارد، احساس خودتان را در هنگام خواب دیدن بنویسید و بگویید که آیا برایتان خوشایند یا ناخوشایند بوده است. حتما آن چیزی که در رؤیا برای شما و شخصیت های دیگر رؤیا اتفاق می­افتد به طور دقیق بنویسید. نظرتان را به صورت خصوصی برایم بفرستید. رؤیاهای شما در پست بعدی منتشر خواهد شد. لطفا سن و جنسیتتون رو هم بنویسید. در صورتی که تمایل ندارید رؤیایتان منتشر شود، این موضوع را بنویسید تا تنها در فعالیت های تحقیقاتی از آن استفاده کنم. قبل از هر چیز از شما به خاطر رؤیاهای باارزشتان ممنونم.

این رؤیاها را نه به خاطر تعبیر کردن، بلکه به خاطر به دست آوردن مفاهیم ذهنی، دغدغه ها و علائق مردم ایران جمع آوری میکنم. این رویاها پس از این که جمع آوری شد، توسط سیستم کدگذاری هال و ون دی کسل کدگذاری و تحلیل محتوا میشود. این مفاهیم، دغدغه ها و علائق مردم دقیقا همان چیزی هستند که مردم بر اساس آن عمل میکنند، بنابراین، رؤیاها دارای معنای روانشناختی هستند و مطالعه ی آنها بسیار ارزشمند است. منتظر رؤیاهای ارزشمندتون هستم.




موضوع مطلب :

جمعه 91 فروردین 18 :: 1:26 صبح

اگر چه بسیاری از پزشکان بی خوابی را تنها یک نشانه می دانند که در نتیجه ی مشکلات طبی یا روانشناختی به وجود می آید، در بسیاری از مواقع، بی خوابی به صورت اولیه بروز می کند (یعنی بی خوابی، بدون اختلال دیگر). در عین حال، بسیاری از متخصصین اختلالات خواب بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که حتی در مواردی که بی خوابی پس از افسردگی، اضطراب یا اختلالات پزشکی بروز پیدا میکند، بی خوابی به صورت مجزا قابل درمان است. در چنین مواردی اختلالات دیگر به اصطلاح با بی خوابی همبود (همراه) هستند. در نتیجه، ممکن است یک روانشناس، به یک فرد افسرده که بی خوابی هم دارد، دو تشخیص ارائه بدهد، یکی افسردگی و دیگری بی خوابی، نه این که بی خوابی را نشانه ی افسردگی بداند. در مطالعات همه گیرشناسی، مشخص شده است که بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. 30 تا 40 درصد افراد، در دوره ای از زندگی خود بی خوابی را تجربه می کنند و شیوع بی خوابی به عنوان یک اختلال 10 تا 15 درصد است. دو سوم از این جمعیت، دارای اختلالات خواب و مابقی دارای اختلالات روانی دیگر تشخیص داده می شوند. بی خوابی اختلالی پیچیده است که نه تنها باید به خود موضوع کم خوابیدن توجه شود، بلکه واکنش به کم خوابی و همچنین پیامدهای آن نیز باید مورد توجه بالینی قرار گیرد.  

یافته های پژوهشی این موضوع را آشکار کرده است که بی خوابی در برخی از گروه ها شیوع بالاتری دارد. مثلا زنان دو برابر مردان بی خوابی گزارش می کنند که این موضوع ممکن است ناشی از تمایل بیشتر زنان به اظهار علائم خود باشد و همچنین می تواند ناشی از این باشد که زنان بیشتر دچار افسردگی و اضطراب (نشانه هایی که می توانند موجب بی خوابی شوند) می شوند. علاوه بر این، این احتمال نیز وجود دارد که میزان بروز این اختلال در هر دو جنس برابر باشد، ولی مردان بهتر بتوانند این اختلال خود را درمان کنند. علاوه براین، بی خوابی در جمعیت های بالینی مشتمل بر بیماری های روانی و طبی شایع تر است و در برخی از مطالعات شیوع این اختلالات در بیماران فراتر از 50 درصد است. در سالمندان نیز میزان شیوع بی خوابی بالاتر است و در مطالعات گوناگون بین 25 تا 40 درصد گزارش شده است. این شیوع بالا میتواند معلول این موضوع باشد که افراد سالمند بیش از دیگران دچار اختلالات دیگر می شوند. به طوری که سالمندان فعال، این شیوع بالا را نشان نمی دهند.

متاسفانه، بی خوابی نزد پزشکان مورد توجه قرار نمیگیرد. دلیل این موضوع مشخص نیست، اما ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که این اختلال را از مشکلات طبی دیگر کم اهمیت تر می دانند. با این وجود در مطالعات زمینه یابی که به مقایسه تأثیر اختلالات طبی و روانی گوناگون بر زندگی می پرداخت، بی خوابی در ردیف سکته قلبی و افسردگی اساسی قرار گرفت. پزشکان و روانشناسان بالینی همچنین لازم است این موضوع را در ذهن داشته باشند که بی خوابی عامل خطر مهمی برای اختلالات روانی دیگر مثل افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد است. علاوه بر این بی خوابی مزمن می تواند روی دوره و پیامد اختلالات طبی تأثیر بگذارد، مانند تداخل در درمان های طبی، تشدید و پیچیده کردن اختلالات روانی دیگر و اثر مستقیم روی کارکردهای زیستی (مثل کاهش آستانه درد). 

منبع:

Kushida CA. Handbook of sleep disorders. 2nd ed. New York, NY: Informa healthcare, 2009




موضوع مطلب :

جمعه 91 فروردین 18 :: 1:9 صبح

درباره سایت


امیرعلی مازندرانی «روانشناس، پژوهشگر، و درمانگر اختلالات خواب»
پیوندها
صفحات سایت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار سایت
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 8
  • کل بازدیدها: 379897
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای رویابین محفوظ است