سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رویابین
جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا
به رؤیابین، جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا خوش آمدید

این مطلب کاملا برگرفته از وبلاگ یادداشت ها به آدرس http://evadavaran.blogfa.com است:

رویاهایمان ما را شگفت زده می کنند. اما بیشتر ما نمی دانیم چه معنی ای دارند. برخی از ما هم رویاهایمان را به یاد نمی آوریم.حتی اگر مردی که در خواب دیده اید غریبه است، با خود فکر کنید چه ویژگیهایی داشته که دلتان می خواهد همسرتان داشته باشد. اغلب چنین خوابهایی به معنی ناشادکامی شما در زندگیتان نیست، فقط کمی از چیزی که مرد رویایتان نماد آن است را می خواهید؛ مثل جرات یا مهرورزی. کارشناسان می گویند به رویاهایتان توجه کنید. رویاها می توانند به بهتر شدن زندگیتان کمک کنند. وقتی خواب می بینید، ناخودآگاه زندگیتان را ارزیابی می کنید، و اگر توجه کنید، می توانید از خوابها برای حل مشکلاتتان استفاده کنید. شگفت این که در خواب REM بقیه بدن شما تقریبا فلج است. چرا؟ این راه حل طبیعت است برای این که در خواب نتوانید کاری انجام دهید، مثلا همسرتان را بزنید یا از تخت بیرون بپرید و خودتان را زخمی کنید. وقتی رویا می بینیم در مغزمان چه می گذرد؟ کارشناسان خواب معترفند که به یقین نمی دانند. اما به نظر می رسد رویا نقطه ای است که خاطره ها و عواطف به هم می رسند. از سویی، رویاها به شما کمک می کنند به درون جنبه های عاطفی زندگی بیدارتان سر بکشید. از سویی دیگر، خواب دیدن یکی از راههایی است که از طریق آن مغز اطلاعات روز را دسته بندی می کند. خاطرات هنگام خواب ذخیره می شوند، و خواب دیدن به مغز کمک می کند مدارهای خاصی را که به بهبود حافظه درازمدت کمک می کنند به کار بگیرد. خواب می بینید تا بخش خاصی از مغز را که خاطرات را دسته بندی می کند فعال کنید و این بخش تعیین می کند که کدام خاطره بماند و کدام دور ریخته شود.اگر کار خواب دیدن کمک به حافظه درازمدت است چرا بعضی رویاهای ما تا این حد سوررئال اند؟ زیرا وقتی خوابیم کنترل ذهن آگاه مان خاموش است. بنابراین مغز همچنان که تجارب گوناگون ما را دسته بندی و تلاش می کند فهرست هایش را با هم تطبیق دهد، آنها را به راه های غریبی کنار هم می گذارد تا این که به ارتباط مناسبی برسد و آن را در بانک حافظه ذخیره کند.

وقتی خوابید چه اتفاقی می افتد؟

در نود دقیقه اول خوابتان مرحله به مرحله عمیق تر می شود. وقتی وارد خواب REM می شوید تنفس و ضربان قلب تان نامنظم می شود، چشمانتان به سرعت حرکت می کند و فعالیت مغزی تان به حد زمان بیداری نزدیک می شود. این زمانی است که بیش از 80% رویابینی فعال اتفاق می افتد، و زمانی است که رویاها از همیشه واضح ترند. این چرخه سه تا پنج بار در شب تکرار می شود. خواب REM در هر چرخه از چرخه قبل طولانی تر است.

چرا خواب هایم را به یاد نمی آورم؟

همه ما خواب می بینیم. حتی اگر آنها را به یاد نیاوریم. اگر در پایان یک چرخه خواب بیدار شوید احتمالا آن را به یاد خواهید آورد. اما اگر حین چرت زدن وارد چرخه بعدی شوید احتمالا فراموشش می کنید. از آنجا که خواب REM در ساعات اولیه بامداد بیشتر است وقتی صبح بیدار می شوید به یاد آوردن رویا برایتان آسان تر است تا نیمه شب. سن هم نقش دارد: هر چه سن تان بالاتر برود خواب REM کمتر می شود- مغز کودکان برای رشد نیاز بیشتری به خواب REM دارد- و هر چه خواب REM کمتر شود وضوح رویاها کمتر می شود.

از آنجا که رویاها می توانند به درک و حتی حل مشکلات شما کمک کنند به یاد آرودن شان ارزش دارد. اگر قدرت به یادآوردنتان کم است کاغذ و قلم دم دست داشته باشید و هر وقت بیدار شدید، حتی اگر نیمه شب بود، چند کلمه ای از خوابتان را بنویسید. بیش از یک تکه را به یاد نمی آورید؟ چند دقیقه در زاویه معمول تان دراز بکشید. این کار کمک می کند میزان بیشتری از خوابتان را به یاد بیاورید.

این حقیقت دارد که آدم هیچوقت خودش را خواب نمی بیند؟

نه. با این همه ممکن است در خواب شبیه خودتان نباشید. پس اگر در خواب خودتان را در هیکل آنجلینا جولی دیدید فقط خیال باطل است؟

احتمالا نه. شاید خوابتان دارد به شما می گوید که چه وجوه مشترکی با او دارید. مغزتان پیام می دهد که شما برخی از ویژگی های این آدم را دارید، چه او را در زندگی روزمره تان بشناسید یا نه. این که آن آدم در نظر شما نمایانگر چیست، و چه احساساتی را بر می انگیزد، می تواند کلید مسئله ای باشد که در در زندگیتان با آن روبرویید. بنابراین به جای این که این خواب نشانه حسرت خوردنتان به هیکل آنجلینا جولی باشد ممکن است به جنبه انسان دوستانه شخصیت او اشاره داشته باشد و به نیاز شما به این که بخشنده تر باشید یا بچه های بیشتری به دنیا بیاورید!

چطور می توانم از شر کابوس های تکرار شونده رها شوم؟

تحقیقات نشان می دهد که حدود 8 درصد افراد از کابوس های کهنه و تکرارشونده، مثل غرق شدن یا تحت تعقیب بودن در رنجند. بیشتر وقت ها استرس منجر به کابوس دیدن می شود. خواب بد راه حل مغز شما برای برخورد با استرس و چگونگی کنترل آن در آینده است. به یاد داشته باشید که تلاش برای رمزگشایی کابوس منجر به ندیدن آن نمی شود.

یک راه خلاص شدن از شر کابوس ها درمانی به نام IRT است. مثلا اگر شما خواب کوسه می بینید سعی کنید به جایش دلفین تصور کنید. روزی دوبا هربار 5 دقیقه دلفین ها را تصور کنید: یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب. پس از چند هفته کابوس کوسه ناپدید خواهد شد.

چرا خواب هایم تا آنجا واقعی به نظر می رسند که با خنده یا گریه بیدار می شوم؟

برای این که مغز شما هنگام خواب دیدن به اندازه زمان بیداری فعال است. در واقع بعضی بخش های مغز، مثل بخش پس سری که تصاویر را پردازش می کند، یا آمیگدالا که با عواطف سر وکار دارد هنگام خواب دیدن فعال تر از زمان بیداری اند. به همین دلیل است که رویا می تواند بسیار واضح باشد و عواطف بسیاری را برانگیزد. به عواطف منفی حاصل از رویا، بخصوص اگر تمام روز با شما می مانند، توجه کنید. پیداکردن منشاء چنین خواب هایی آسان است. کافی است بفهمید آخرین بار چنین احساس منفی ای را کی تجربه کردید؛ در مشاجره با همسرتان یا در برخورد با یک آدم پررو.

رویاها می توانند آینده را پیش گویی کنند؟

بسیاری از ما تجربه چنین خواب های پیش گویانه ای را داشته ایم. اما اگر درست فکر کنید می بینید که همه آنها به چیزی که ناخودآگاه نگرانش بوده اید اشاره می کنند. اگر با اضطراب و ناراحتی از خواب بیدار شدید با خودتان فکر کنید در زندگی تان چه نشانه ای از این وضعیت بوده که نادیده گرفته اید. مثلا اگر خواب دیدید کارتان را از دست داده اید به بحثی که اخیرا با رئیس تان داشته اید فکر کنید.

اگر خواب بیماری جدی مثل سکته قلبی می بینید، ممکن است بدنتان دارد به شما هشدار می دهد که مشکلی دارد. اگر چنین خواب های تکرار شوند، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

خواب مرد دیگری را دیده ام. این خواب چه معنایی دارد؟

به خواب دیدن دوست پسر سابق یا یک همکار جذاب به این معنی نیست که می خواهید به همسرتان خیانت کنید. چنین خواب هایی بیش از آن که به معنی اشتیاق به برقراری رابطه با آن آدم باشد به معنی اشتیاق به یکی از ویژگی های اوست. مثلا در خواب دیدن دوست دوران دانشگاه می تواند به معنی دلتنگی برای روزگار جوانی و رهایی باشد.

کی باید مراقب باشید؟ خوابی با بار منفی، مثلا رابطه در حضور بیگانگان، ممکن است به این معنی باشد که اضطراب های جنسی شما از خوابتان سر درآورده اند. مثلا شما از کاری که همسرتان از شما می خواهد احساس شرم می کنید. بهترین راه حل این مشکل این است که با او حرف بزنید.

 




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 اسفند 8 :: 4:40 عصر

درباره سایت


امیرعلی مازندرانی «روانشناس، پژوهشگر، و درمانگر اختلالات خواب»
پیوندها
صفحات سایت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار سایت
  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 60
  • کل بازدیدها: 380897
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای رویابین محفوظ است