سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رویابین
جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا
به رؤیابین، جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا خوش آمدید

خیلی ها می پرسند من چرا همه اش یک خواب تکراری می بینم؟ من همه اش خواب پرواز می بینم. من چند شب است خواب می بینم دارم غرق می شوم. من از بچگی خواب می بینم که دارند دنبالم می کنند... چرا؟ این سؤالی است که مردم مرتبا از من می پرسند. به همین دلیل در این مطلب خلاصه کوتاهی از یافته ها را می آورم تا بیش تر با این رؤیاها آشنا شویم:

رِؤیاهای تکراری به اندازه بسیاری از موضوعات دیگر مثل رؤیاهای تروماتیک مورد مطالعه قرار نگرفته است. بیشتر یافته هایی که در دست است، حاصل داده هایی است که در موقعیت های بالینی یا حکایتی (یعنی یک نفر تعریف کرده که این خواب ها را دیده است) به دست آمده است. البته تعدادی هم مطالعه علمی انجام شده است که از داده های زمینه یابی استفاده کرده اند. پنجاه تا هشتاد درصد دانشجویان دانشگاه گزارش می کنند تا به حال خواب تکراری دیده اند. مدت تکرار این رؤیاها خیلی فرق می کند از یک ماه شروع می شود تا ده ها سال. دفعات تکرار رؤیاها هم خیلی فرق می کند. از هفته ای سه بار تا سالی یک بار. این جور خواب ها معمولا از کودکی یا نوجوانی شروع می شوند و در 60 تا 70 درصد اوقات محتوایی منفی دارند. به خاطر همین با رؤیاهای تروماتیک اشتباه می شوند. تحلیل محتوای این نوع رؤیاها نشان می دهد که این رؤیاها خیلی بیشتر از رؤیاهای دیگر احتمال دارد که شامل فقط خود رؤیابین باشد و در 43 درصد این رؤیاها شامل مورد تعقیب یا حمله قرار گرفتن است. موجوداتی که افراد را دنبال می کنند می توانند حیوان، غول، دزد یا نیروهای طبیعت باشند و رؤیابین یا فرار می کند یا پنهان می شود.

معمولا گفته می شود رؤیاهای تکراری در زمان های استرس شروع می شوند، مثل وفات یکی از عزیزان یا جدایی از والدین. با وجود این محتوای رؤیا معمولا مستقیما ربطی به خود موضوع استرس ندارد. مطالعات بالینی نشان می دهد این رؤیاها گاهی با حل شدن استرس دیگر تکرار نمی شوند. از این یافته ها برخی نتیجه گیری میکنند رؤیاهای تکراری همان رؤیاهای تروماتیک هستند که کمی رقیق تر شده اند. تفاوت این رؤیاها با رؤیاهای تروماتیک این است که در رؤیاهای تروماتیک شرایط استرس زا عینا تکرار می شود، اما در رؤیاهای تکراری، حالت استعاره ای بیشتر است و استرس در غالب موضوعات دیگری به نمایش در می آید. 

اما من شخصا با این ایده صددرصد موافق نیستم. قبول دارم که رؤیاهای تکراری بسیاری از اوقات ناشی از استرس های دوران کودکی است، اما نباید فراموش کرد محتوای رؤیاهای تکراری در 30 تا 40 درصد مواقع منفی نیست. بنابراین، سؤال این جا است که تکرار دقیق یک رؤیا چرا باید نشانه استرس باشد؟ رؤیایی که اتفاقا می تواند محتوای مثبتی داشته باشد. یکی از موضوعاتی که به ذهنم می رسد و شاید در جایی خوانده ام، این است که خود رؤیاها گاهی برای ما مسئله می شود و همانطور که چندین بار گفته ام رؤیاها در بسیاری از اوقات دغدغه ها و علائق شخصی ما را منعکس می کنند. بنابراین اگر رؤیاها جزئی از دغدغه های ما شوند، می توان در مورد آن رؤیا دید. به هر حال این فقط یک فرضیه است. 




موضوع مطلب :

شنبه 91 اسفند 26 :: 11:2 صبح

درباره سایت


امیرعلی مازندرانی «روانشناس، پژوهشگر، و درمانگر اختلالات خواب»
پیوندها
صفحات سایت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار سایت
  • بازدید امروز: 6
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 380790
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای رویابین محفوظ است