سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رویابین
جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا
به رؤیابین، جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا خوش آمدید

جنسیت: زن

سن: 21

دیدم که خانواده­ام با کسی که مخالف ازدواج من با او بودند، او را قبول کرده و آن فرد به خواستگاری­ام آمده و همه چیز به خوبی حل شد. جنسیت او، آقا و 26 ساله است. این رؤیا برایم خیلی خوشایند بود و روزی که بیدار شدم احساس خوبی داشتم. شرایط و مکان در خانه خودمان بود و افراد خانه، پدر و مادر و خودم و آن فرد بود.




موضوع مطلب :

جمعه 91 بهمن 27 :: 12:42 صبح

جنسیت: مرد

سن: 25

خواب دیدم که یکی از استادانم بود و من برای مهمانی شام یا ناهار به خانه آن­ها رفته بودم. اما آنها شام بسیار فقیرانه­ای داشتند و در واقع غذای چندانی نداشتند که به من بدهند. همسر او آمده بود و از غذای اندکی که من داشتم می­خورد و استاد ما هم همین طور نگاه من می­کرد و بچه کوچکش در بغل همسرش بود.




موضوع مطلب :

جمعه 91 بهمن 27 :: 12:41 صبح

جنسیت: زن

سن: 22

من مدتی است که نامزد دارم البته غیررسمی (دوست هستیم فعلا)

خواب دیدم که با نامزدم رفتیم خانه آن­ها تا من را با مادرش آشنا کند. رفتیم خانه­شان و قبل از این که مادر نامزدم بیاید، .... بعد، مادرش از بیرون آمد و دوش گرفت و سپس یک لباس خواب بلند پوشید، یعنی لباس خانگیش بود و او آمادگی نداشت ما را در خانه ببیند و موهایش کوتاه بود (نمی­دانم چرا موهایش برایم در خواب مهم بود!) بعد من به او سلام کردم با استرس و کمی هول شده بودم، چون دفعه اولم بود که او را می­دیدم، او هم با بی­میلی جواب سلام مرا داد. او ناراحت بود از این که با این وضع به هم ریخته برای اولین بار همدیگر را می­بینیم، و از پسرش که نامزد من بود، گله داشت که چرا از قبل با او هماهنگ نکرده است. من هم ابروهایم درآمده بود و ناراحت بودم که من هم به هم ریخته هستم. نظر مادرش در مورد من زیاد بد نبود، اما خیلی هم خوشش نیامده بود و من استرس داشتم. در آخر هم نامزدم سنگ قبرش را به من نشان داد. من تعجب کردم. احساسم تقریبا ناخوشایند بود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 25 :: 10:50 عصر

جنسیت: مرد

سن: 27

در مکانی سرسبز و پر چمن و درخت و خوش آب و هوا با یکی از دوستان دوره فوق لیسانس بودیم. مکان برایمان ناآشنا بود. دوست ما مذکر بود ولی 4 سال بزرگتر از بنده بود و ما با هم در حال خوشگذرانی و عیش و نوش بودیم و صمیمی­تر از دنیای واقعی الآن! احساس بنده هنگام خواب خوب و لطیف و همراه با خنده و خوشحالی و صحبت بود. در حال عیش و نوش با دوست صمیمی خوابگاهم بودم در مکانی شبیه بهشت!




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 25 :: 10:48 عصر

جنسیت: زن

سن: 21

بله، محیط خواب آشنا بود، شرایط عادی، افراد به همان شکلی که در حالت واقعیت و بیداری هستند، بودند. افراد در خواب، دوستان و هم­سن و سالان خودم بودند و رابطه آن­ها همان رابطه­ای بود که در عالم واقعیت با آن­ها دارم. احساس خاصی نداشتم. با دوستان مشغول صحبت بودیم. صحبت­­های عادی، اما پس از بیدار شدن هیچ کدام از صحبت­ها و گفت و گوها یادم نبود. اما با دوستان در مورد مسائل شاد و خوشحال کننده صحبت می­کردیم. موضوع خواب در مورد مسائل خوشحال کننده بود. کلا فضای خواب پرنشاط بود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 25 :: 12:45 صبح

جنسیت: مرد

سن: 25

به علت این که در این روزها مشغول نگاه کردن سریال گمشدگان هستم، خیلی برایم پیش می­آید که در فکر فرو روم و خودم را جای شخصیت­های داستان قرار دهم. به خاطر این که مکان اجرای فیلم که در یک جزیره اسرار آمیز است را خیلی دوست دارم. بنابراین چند شب پیش بود که در خواب دیدم خودم یکی از گمشدگان این سریال هستم و خودم را با بقیه افراد در آن جزیره دیدم. هوایی بسیار آفتابی و عالی بود. من داشتم با بقیه سر این موضوع که چطور می­توان راه حلی یافت که از این جزیره خارج شد، بحث می­کردم. در کنار ساحل در اطراف خشکی آن یک جنگل انبوه با دورنمایی عالی و هوایی آفتابی دیده می­شد. دقیقا مثل آنچه در قسمت­های مختلف سریال دیده بودم. خیلی منظره جالبی بود و آفتاب سوزان دمار از روزگارم درآورده بود، اما با این حال باد خنک دریا و جنگل­های انبوه و پر رمز و راز جزیره مرا به خود مشغول کرده بود. جزئیات کامل را به یاد ندارم و در کل خواب احساس می­کردم چند دقیقه­ای بیش­تر طول نکشید. اما هیجان خاصی به من دست داده بود. امروز بعد از آن که در آزمایشگاه با دوستانم در مورد آن حرف می­زدیم، خوابم را به یاد آوردم.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 25 :: 12:43 صبح

برگرفته از مقاله میشل شریدل (Michael Schredl) ، انستیتو سلامت روان مانهایم، آلمان با عنوان:

Explaining the Gender Difference in Dream Recall Frequency

فراتحلیل اخیر تفاوت­های اساسی و بزرگ جنسیتی در میزان یادآوری رؤیاها به طور میانگین نشان می­دهد. زنان از مردان بیش­تر رؤیاهایشان را به خاطر می­آورند. سؤالی که این جا به وجود می­آید این است که کدام عوامل موجب این تفاوت­ها می­شوند. مطالعات قبلی نشان می­دهد علاقه­مندی به رؤیاها در این مسئله نقش مهمی را ایفا می­کند. این مطالعه تأثیرات اساسی بیدار شدن در هنگام شب و علاقه به رؤیا را بر میزان یادآوری رویا پیدا کرده است. علاوه بر این خلق­های روان­آزرده و افسرده با تفاوت­های جنسیتی از لحاظ یادآوری رؤیا و علاقه به رؤیا در ارتباط بود. برای معتبر کردن این یافته­ها به خصوص برای مشخص کردن علیت نیاز به مطالعات طولی وجود دارد.

فراتحلیل اخیر که اطلاعاتی از تقریبا 45000 شرکت کننده را در بر داشت تفاوت­های جنسیتی اساسی و بزرگی را در میزان یادآوری رؤیا نشان داد. زنان بیش­تر از مردان رؤیاهایشان را به یاد می­آوردند (شریدل و رینهارد، 2008). سؤال این­جاست که کدام عوامل این تفاوت را توضیح می­دهند. این یک موضوع نظری است زیرا پاسخ به آن باعث می­شود که بین تفاوت­های جنسیتی واقعی ویژه رؤیا با تفاوت­هایی که قبلا محققین توضیح داده­اند تمایز قائل شویم؛ مثل وقوع بیش­تر افسردگی در زنان. عوامل احتمالی باید دو معیار را داشته باشند: اولا باید تفاوت­ها جنسیتی ثابتی را نشان دهند و ثانیا باید اساسا با میزان یادآوری رؤیا همبسته باشند.

تا به حال تنها دو مطالعه (Schredl, 2000; Schredl, 2002–2003) تأثیر مستقیم عوامل تبیین کننده تفاوت­ها جنسیتی در یادآوری رؤیاها را با استفاده از روش­های آماری مانند تحلیل رگرسیون و همبستگی جزئی بررسی کرده اند. شریدل (2000) نتوانست کاهش معناداری در تفاوت­های جنسیتی یادآوری رؤیا با در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر کیفیت خواب، خستگی، تعادل هیجانی در بعد از ظهر و میزان بیدار شدن شبانه (اندازه گیری با پرسشنامه) درون تحلیل رگرسیون ایجاد کند. زمانی که درگیر شدن در رؤیا (engagement in dreams)  که خودش تفاوت معناداری در تفاوت­های جنسیتی نشان می­داد به تحلیل اضافه شد، تفاوت­های جنسیتی دیگر معنادار نبود. از آنجایی که درگیر شدن در رؤیا توسط میزان رؤیا دیدن اندازه­گیری می­شود، این موضوع با میزان یادآوری رؤیا تداخل پیدا می­کند؛ بنابراین این اثر باید با احتیاط تفسیر شود.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 بهمن 24 :: 4:29 عصر

 

نظریه­های گلوبوس و بوهم دیدگاهی پست مدرن را به فرایند تفسیر خواب اضافه کرده است. گلوبوس با رویکرد مکانیکی فعال­سازی ـ ترکیب مخالفت کرد و موضع پدیدارشناختی  را ترجیح داد. گلوبوس رؤیا را به عنوان مخلوقی کامل و جدید در نظر گرفت که بهزیستی روانشناختی را به حداکثر می­رساند. بوهم نظریه­پرداز و فیزیکدان از دیدگاه گلوبوس مبنی بر این که آشکار کردن توانایی­های روانشناختی در رؤیا نهفته است و نیازی به تعامل با محیط پیرامون ندارد حمایت کرد.

تفسیر رؤیای گشتالتی (پرلز، 1969) از روش تحلیل شخصیت­های درون رؤیا به عنوان فرافکنی زندگی رؤیابین بهره می­جوید. معمولا این رؤیاها قسمت­هایی هستند که نادیده انگاشته شده­اند، رد شده­اند یا حتی سرکوب شده­اند. یکی از هدف­های تحلیل رؤیای گشتالتی قبول و سر و سامان دادن به این قسمت­هاست. درمان­گر گشتالتی از رؤیابین می­خواهد که در شرایط گروهی نقش­های متنوع درون رؤیا را بازی کند با این هدف که این شخصیت­ها یا اشیا را به عنوان فرافکن خودشان تجربه کنند. رؤیابین تشویق می­شود که نقش عناصر زنده و غیر زنده رؤیای خودشان را از دیدگاه خودشان بازی کنند. دی­سیکو (2008) متقاعد شده است که رؤیاها حاوی پاسخ­هایی به سؤالات اساسی در زندگی هستند و به هدایت زندگی از طریق تصاویر الهامی که از عقاید، رفتارها، هیجانات و آرزوهای ناهشیار تولید شده است، کمک می­کند. تکنیک­های عملی که توصیه شده است شامل روش داستان­گویی است که در طول آن کلمات اصلی رؤیا در درون داستان گنجانده می­شود، بررسی نقشه هیجانی رؤیا و همچنین روش­های پرچالش تداعی و تشدید که بر اساس روانشناسی روان­تحلیل­گری فروید و تحلیلی یونگ ارائه شده­اند نیز از دیگر روش­های توصیه شده است که اجازه می­دهند که روش­های تفسیر، در خارج از مرزهای روان­درمان­گری سنتی مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل گروهی رؤیا تکنیکی است که توسط درمان­گرانی نظیر تیلور (1992) و ویلیامز (1980) تحت تأثیر روش یونگی بسیار استفاده شده است. اعضای گروه رؤیاهایی را تفسیر می­کنند که از نظر نمادین اشتراک دارند و در نهایت به تحقق فردی خود رؤیابین اعتبار می­بخشد. از مکتب علمی روان­تحلیل­گری، ریسکامپ (2006) از رویکرد گروه­درمانی بهره جست تا استرس پس از سانحه را درمان کند. شرکت­کنندگان رؤیاهای پراضطراب تکرار شونده و کابوس­هایی داشتند که قابل استناد به اصطلاحات روان­پویشی تجزیه و سرکوبی و نشان دادن تثبیت در تحول بود. درمان­گر از رؤیاها برای پرده­برداری از سرکوب­ها و اجازه دادن به بیان آزاد محتواهای ترسناک بهره می­برد.

اینگرمن (1993) درمان­های شمن­ها و جادوگران گذشته را شبیه به وضعیت رؤیا می­داند. شمن­ها به به دنیاهای روحانی و غیرعادی سفر می­کردند تا کمک کنند تا قسمت­های از دست رفته روح بیمار را به او برگردانند. اینگرمن اعلام کرد که رؤیاها ممکن است راهی برای دریافت شفا و همچنین درخواست از ارواح برای کمک باشد.

بلو استون در بررسی خود (2002) درباره کارکردهای فرهنگی رؤیا، رؤیا را به عنوان ملاقات با اجداد، منادیان آینده، منبع صداها، رقص­ها و تشریفات دیگر، سفر به دنیای ارواح، مرگ کوچک، و به طور کلی روش­هایی برای مدیریت ارواح و فرهنگ توصیف کرد. دیدگاه­های شمنی هنوز هم در روان­درمانی کاربرد دارد.

روش مشهور تفسیر رؤیا، نماد رؤیای جهانی است. گارفیلد (2001) دوازده مورد از رایج­ترین رؤیاها را در کل دنیا مورد بحث قرار داده است که هر کدام می­توانند مثبت یا منفی باشند. وبسایت گارفیلد (dreammoods.com) این موضوع را مورد بحث قرار داده است. گارفیلد موضوعات اصلی رؤیا مثل افتادن، پرواز کردن، تعقیب، آزمون، برهنه بودن، و دندان را توصیف کرد. بررسی­های کائی ـ چینگ یو (2008) در هنگ­کنگ رایج­ترین رؤیاها را شامل مدرسه و درس، تعقیب شدن یا تعقیب کردن، افتادن و دیر رسیدن توصیف کرد.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 بهمن 24 :: 12:44 صبح

برگرفته از مقاله کلی بالکلی (Kelly Bulkeley) و جی ویلیام دامهاف (G. William Domhoff، ژوئن 2010 مجله رؤیا دیدن (dreaming) عنوان مقاله:

Detecting Meaning in Dream Reports: An Extension of a Word Search Approach

 جستجوی معنای روانشناختی محتوای رؤیا از لحاظ (1) انسجام رؤیای تعریف شده (2) نظم و قاعده محتوای رؤیا در طول زمان و (3) همخوانی آن با سایر فاکتورهای روانشناختی اندازه­پذیر، در دهه­های اخیر به خاطر وجود سیستم­های تحلیل محتوای متنوع پیشرفت­های زیادی داشته است. این سیستم­های تحلیل محتوا برای بررسی رؤیاهای زیادی در آزمایشگاه­ها، کلاس­های درس، بررسی های مردم­شناختی و یادداشت­های شخصی به کار رفته است. به عنوان مثال مشخص شده است که بیش­تر رؤیاها محتوایی منسجم، واضح و دقیقی دارند که مربوط به دنیای واقعی است و رؤیابین و سایر افراد مشغول فعالیت­های معمولی هستند یا دلمشغولی­های معمولی دارند که معمولا در زمان بیداری هم درباره آن­ها صحبت می­کنند که البته کمی هم عناصر غیر واقعی یا عجیب دارد. سیستم کدگذاری ون دی کسل (1966) به عنوان مهم­ترین و مشهورترین سیستم کدگذاری رؤیاها در بین کودکان اسپانیایی، ایتالیایی، سوئیسی و بسیاری از کشورهای دیگر تشابهات بین فرهنگی زیادی را نشان می­داده و تحول کودکان و نوجوانان در محتوای رؤیا نیز مشهود است. با این وجود بعضی از رؤیاها قابل درک نیست. این رؤیاها به نظر استعاری یا سمبلیک هستند و جنبه­های دیگری دارند که به نظر فقط درگیری­های بی­معنای شناختی هستند که این تصورات در حالت آرمیده هم زیاد به وجود می­آیند. متأسفانه پیش­رفت در حوزه تحلیل رؤیا بسیار کند بوده است، شاید به خاطر این که یادگیری این سیستم­های کدگذاری بسیار دشوار است و نیازی به آموزش زیادی دارد. به همین دلیل به جای سیستم کدگذاری از شیوه جستجوی واژه استفاده می­شود. بر همین اساس دامهوف و بالکلی 40 گروه از رؤیاها را در نظر گرفتند به طوری که این گروه­ها توسط واژگان به کار رفته تعیین می­شدند. به طور مثال جنبه ادراکی (مثل حواس پنج­گانه، رنگ­ها)، شناخت (مثل هشیاری، برنامه­ریزی، خواندن/نوشتن)، تعامل اجتماعی (رفاقت، پرخاشگری جسمانی)، فرهنگ عمومی (مثل مدارس، پول، تکنولوژی) و جهان طبیعی (مثل آب و هوا، آتش، آب). بالکلی در سال 2009 با استفاده از این روش 991 گزارش رؤیا در پژوهش هال و ون دی کسل را بررسی کرد و نشان داد این روش می­تواند نتایج آن­ها را تکرار کند.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 بهمن 24 :: 12:41 صبح

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره عرش تقدیم می­کند

درمان غیردارویی اختلالات خواب:

بی­خوابی

کابوس

اختلال ریتم شبانه­روزی خواب

 نارکولپسی (حمله خواب) و سایر پرخوابی­ها

 بدخوابی

شب­ادراری

اختلالات خواب مرتبط با داروها، مسائل پزشکی و روانشناختی

 

درمانگر: امیرعلی مازندرانی

 کارشناسی ارشد روانشناسی

چهارشنبه­ها ساعت 8 تا 14

آدرس: خیابان طالقانی، بین خیابان ولی عصر و خیابان حافظ، پلاک 394، واحد 7

تلفن: 66401634 (ملاقات با تعیین وقت قبلی)




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 بهمن 18 :: 1:41 عصر
<   <<   11   12   13   
درباره سایت


امیرعلی مازندرانی «روانشناس، پژوهشگر، و درمانگر اختلالات خواب»
پیوندها
صفحات سایت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار سایت
  • بازدید امروز: 4
  • بازدید دیروز: 60
  • کل بازدیدها: 380894
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای رویابین محفوظ است