رویابین جامع ترین بانک اطلاعاتی خواب و رؤیا
جنسیت: زن سن: 21
دیدم که خانوادهام با کسی که مخالف ازدواج من با او بودند، او را قبول کرده و آن فرد به خواستگاریام آمده و همه چیز به خوبی حل شد. جنسیت او، آقا و 26 ساله است. این رؤیا برایم خیلی خوشایند بود و روزی که بیدار شدم احساس خوبی داشتم. شرایط و مکان در خانه خودمان بود و افراد خانه، پدر و مادر و خودم و آن فرد بود. موضوع مطلب : جنسیت: مرد سن: 25
خواب دیدم که یکی از استادانم بود و من برای مهمانی شام یا ناهار به خانه آنها رفته بودم. اما آنها شام بسیار فقیرانهای داشتند و در واقع غذای چندانی نداشتند که به من بدهند. همسر او آمده بود و از غذای اندکی که من داشتم میخورد و استاد ما هم همین طور نگاه من میکرد و بچه کوچکش در بغل همسرش بود. موضوع مطلب : جنسیت: زن سن: 22
من مدتی است که نامزد دارم البته غیررسمی (دوست هستیم فعلا) خواب دیدم که با نامزدم رفتیم خانه آنها تا من را با مادرش آشنا کند. رفتیم خانهشان و قبل از این که مادر نامزدم بیاید، .... بعد، مادرش از بیرون آمد و دوش گرفت و سپس یک لباس خواب بلند پوشید، یعنی لباس خانگیش بود و او آمادگی نداشت ما را در خانه ببیند و موهایش کوتاه بود (نمیدانم چرا موهایش برایم در خواب مهم بود!) بعد من به او سلام کردم با استرس و کمی هول شده بودم، چون دفعه اولم بود که او را میدیدم، او هم با بیمیلی جواب سلام مرا داد. او ناراحت بود از این که با این وضع به هم ریخته برای اولین بار همدیگر را میبینیم، و از پسرش که نامزد من بود، گله داشت که چرا از قبل با او هماهنگ نکرده است. من هم ابروهایم درآمده بود و ناراحت بودم که من هم به هم ریخته هستم. نظر مادرش در مورد من زیاد بد نبود، اما خیلی هم خوشش نیامده بود و من استرس داشتم. در آخر هم نامزدم سنگ قبرش را به من نشان داد. من تعجب کردم. احساسم تقریبا ناخوشایند بود. موضوع مطلب : جنسیت: مرد سن: 27
در مکانی سرسبز و پر چمن و درخت و خوش آب و هوا با یکی از دوستان دوره فوق لیسانس بودیم. مکان برایمان ناآشنا بود. دوست ما مذکر بود ولی 4 سال بزرگتر از بنده بود و ما با هم در حال خوشگذرانی و عیش و نوش بودیم و صمیمیتر از دنیای واقعی الآن! احساس بنده هنگام خواب خوب و لطیف و همراه با خنده و خوشحالی و صحبت بود. در حال عیش و نوش با دوست صمیمی خوابگاهم بودم در مکانی شبیه بهشت! موضوع مطلب : جنسیت: زن سن: 21
بله، محیط خواب آشنا بود، شرایط عادی، افراد به همان شکلی که در حالت واقعیت و بیداری هستند، بودند. افراد در خواب، دوستان و همسن و سالان خودم بودند و رابطه آنها همان رابطهای بود که در عالم واقعیت با آنها دارم. احساس خاصی نداشتم. با دوستان مشغول صحبت بودیم. صحبتهای عادی، اما پس از بیدار شدن هیچ کدام از صحبتها و گفت و گوها یادم نبود. اما با دوستان در مورد مسائل شاد و خوشحال کننده صحبت میکردیم. موضوع خواب در مورد مسائل خوشحال کننده بود. کلا فضای خواب پرنشاط بود. موضوع مطلب : جنسیت: مرد سن: 25
به علت این که در این روزها مشغول نگاه کردن سریال گمشدگان هستم، خیلی برایم پیش میآید که در فکر فرو روم و خودم را جای شخصیتهای داستان قرار دهم. به خاطر این که مکان اجرای فیلم که در یک جزیره اسرار آمیز است را خیلی دوست دارم. بنابراین چند شب پیش بود که در خواب دیدم خودم یکی از گمشدگان این سریال هستم و خودم را با بقیه افراد در آن جزیره دیدم. هوایی بسیار آفتابی و عالی بود. من داشتم با بقیه سر این موضوع که چطور میتوان راه حلی یافت که از این جزیره خارج شد، بحث میکردم. در کنار ساحل در اطراف خشکی آن یک جنگل انبوه با دورنمایی عالی و هوایی آفتابی دیده میشد. دقیقا مثل آنچه در قسمتهای مختلف سریال دیده بودم. خیلی منظره جالبی بود و آفتاب سوزان دمار از روزگارم درآورده بود، اما با این حال باد خنک دریا و جنگلهای انبوه و پر رمز و راز جزیره مرا به خود مشغول کرده بود. جزئیات کامل را به یاد ندارم و در کل خواب احساس میکردم چند دقیقهای بیشتر طول نکشید. اما هیجان خاصی به من دست داده بود. امروز بعد از آن که در آزمایشگاه با دوستانم در مورد آن حرف میزدیم، خوابم را به یاد آوردم. موضوع مطلب : برگرفته از مقاله میشل شریدل (Michael Schredl) ، انستیتو سلامت روان مانهایم، آلمان با عنوان: Explaining the Gender Difference in Dream Recall Frequency فراتحلیل اخیر تفاوتهای اساسی و بزرگ جنسیتی در میزان یادآوری رؤیاها به طور میانگین نشان میدهد. زنان از مردان بیشتر رؤیاهایشان را به خاطر میآورند. سؤالی که این جا به وجود میآید این است که کدام عوامل موجب این تفاوتها میشوند. مطالعات قبلی نشان میدهد علاقهمندی به رؤیاها در این مسئله نقش مهمی را ایفا میکند. این مطالعه تأثیرات اساسی بیدار شدن در هنگام شب و علاقه به رؤیا را بر میزان یادآوری رویا پیدا کرده است. علاوه بر این خلقهای روانآزرده و افسرده با تفاوتهای جنسیتی از لحاظ یادآوری رؤیا و علاقه به رؤیا در ارتباط بود. برای معتبر کردن این یافتهها به خصوص برای مشخص کردن علیت نیاز به مطالعات طولی وجود دارد. فراتحلیل اخیر که اطلاعاتی از تقریبا 45000 شرکت کننده را در بر داشت تفاوتهای جنسیتی اساسی و بزرگی را در میزان یادآوری رؤیا نشان داد. زنان بیشتر از مردان رؤیاهایشان را به یاد میآوردند (شریدل و رینهارد، 2008). سؤال اینجاست که کدام عوامل این تفاوت را توضیح میدهند. این یک موضوع نظری است زیرا پاسخ به آن باعث میشود که بین تفاوتهای جنسیتی واقعی ویژه رؤیا با تفاوتهایی که قبلا محققین توضیح دادهاند تمایز قائل شویم؛ مثل وقوع بیشتر افسردگی در زنان. عوامل احتمالی باید دو معیار را داشته باشند: اولا باید تفاوتها جنسیتی ثابتی را نشان دهند و ثانیا باید اساسا با میزان یادآوری رؤیا همبسته باشند. تا به حال تنها دو مطالعه (Schredl, 2000; Schredl, 2002–2003) تأثیر مستقیم عوامل تبیین کننده تفاوتها جنسیتی در یادآوری رؤیاها را با استفاده از روشهای آماری مانند تحلیل رگرسیون و همبستگی جزئی بررسی کرده اند. شریدل (2000) نتوانست کاهش معناداری در تفاوتهای جنسیتی یادآوری رؤیا با در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر کیفیت خواب، خستگی، تعادل هیجانی در بعد از ظهر و میزان بیدار شدن شبانه (اندازه گیری با پرسشنامه) درون تحلیل رگرسیون ایجاد کند. زمانی که درگیر شدن در رؤیا (engagement in dreams) که خودش تفاوت معناداری در تفاوتهای جنسیتی نشان میداد به تحلیل اضافه شد، تفاوتهای جنسیتی دیگر معنادار نبود. از آنجایی که درگیر شدن در رؤیا توسط میزان رؤیا دیدن اندازهگیری میشود، این موضوع با میزان یادآوری رؤیا تداخل پیدا میکند؛ بنابراین این اثر باید با احتیاط تفسیر شود. موضوع مطلب :
نظریههای گلوبوس و بوهم دیدگاهی پست مدرن را به فرایند تفسیر خواب اضافه کرده است. گلوبوس با رویکرد مکانیکی فعالسازی ـ ترکیب مخالفت کرد و موضع پدیدارشناختی را ترجیح داد. گلوبوس رؤیا را به عنوان مخلوقی کامل و جدید در نظر گرفت که بهزیستی روانشناختی را به حداکثر میرساند. بوهم نظریهپرداز و فیزیکدان از دیدگاه گلوبوس مبنی بر این که آشکار کردن تواناییهای روانشناختی در رؤیا نهفته است و نیازی به تعامل با محیط پیرامون ندارد حمایت کرد. تفسیر رؤیای گشتالتی (پرلز، 1969) از روش تحلیل شخصیتهای درون رؤیا به عنوان فرافکنی زندگی رؤیابین بهره میجوید. معمولا این رؤیاها قسمتهایی هستند که نادیده انگاشته شدهاند، رد شدهاند یا حتی سرکوب شدهاند. یکی از هدفهای تحلیل رؤیای گشتالتی قبول و سر و سامان دادن به این قسمتهاست. درمانگر گشتالتی از رؤیابین میخواهد که در شرایط گروهی نقشهای متنوع درون رؤیا را بازی کند با این هدف که این شخصیتها یا اشیا را به عنوان فرافکن خودشان تجربه کنند. رؤیابین تشویق میشود که نقش عناصر زنده و غیر زنده رؤیای خودشان را از دیدگاه خودشان بازی کنند. دیسیکو (2008) متقاعد شده است که رؤیاها حاوی پاسخهایی به سؤالات اساسی در زندگی هستند و به هدایت زندگی از طریق تصاویر الهامی که از عقاید، رفتارها، هیجانات و آرزوهای ناهشیار تولید شده است، کمک میکند. تکنیکهای عملی که توصیه شده است شامل روش داستانگویی است که در طول آن کلمات اصلی رؤیا در درون داستان گنجانده میشود، بررسی نقشه هیجانی رؤیا و همچنین روشهای پرچالش تداعی و تشدید که بر اساس روانشناسی روانتحلیلگری فروید و تحلیلی یونگ ارائه شدهاند نیز از دیگر روشهای توصیه شده است که اجازه میدهند که روشهای تفسیر، در خارج از مرزهای رواندرمانگری سنتی مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل گروهی رؤیا تکنیکی است که توسط درمانگرانی نظیر تیلور (1992) و ویلیامز (1980) تحت تأثیر روش یونگی بسیار استفاده شده است. اعضای گروه رؤیاهایی را تفسیر میکنند که از نظر نمادین اشتراک دارند و در نهایت به تحقق فردی خود رؤیابین اعتبار میبخشد. از مکتب علمی روانتحلیلگری، ریسکامپ (2006) از رویکرد گروهدرمانی بهره جست تا استرس پس از سانحه را درمان کند. شرکتکنندگان رؤیاهای پراضطراب تکرار شونده و کابوسهایی داشتند که قابل استناد به اصطلاحات روانپویشی تجزیه و سرکوبی و نشان دادن تثبیت در تحول بود. درمانگر از رؤیاها برای پردهبرداری از سرکوبها و اجازه دادن به بیان آزاد محتواهای ترسناک بهره میبرد. اینگرمن (1993) درمانهای شمنها و جادوگران گذشته را شبیه به وضعیت رؤیا میداند. شمنها به به دنیاهای روحانی و غیرعادی سفر میکردند تا کمک کنند تا قسمتهای از دست رفته روح بیمار را به او برگردانند. اینگرمن اعلام کرد که رؤیاها ممکن است راهی برای دریافت شفا و همچنین درخواست از ارواح برای کمک باشد. بلو استون در بررسی خود (2002) درباره کارکردهای فرهنگی رؤیا، رؤیا را به عنوان ملاقات با اجداد، منادیان آینده، منبع صداها، رقصها و تشریفات دیگر، سفر به دنیای ارواح، مرگ کوچک، و به طور کلی روشهایی برای مدیریت ارواح و فرهنگ توصیف کرد. دیدگاههای شمنی هنوز هم در رواندرمانی کاربرد دارد. روش مشهور تفسیر رؤیا، نماد رؤیای جهانی است. گارفیلد (2001) دوازده مورد از رایجترین رؤیاها را در کل دنیا مورد بحث قرار داده است که هر کدام میتوانند مثبت یا منفی باشند. وبسایت گارفیلد (dreammoods.com) این موضوع را مورد بحث قرار داده است. گارفیلد موضوعات اصلی رؤیا مثل افتادن، پرواز کردن، تعقیب، آزمون، برهنه بودن، و دندان را توصیف کرد. بررسیهای کائی ـ چینگ یو (2008) در هنگکنگ رایجترین رؤیاها را شامل مدرسه و درس، تعقیب شدن یا تعقیب کردن، افتادن و دیر رسیدن توصیف کرد. موضوع مطلب :
برگرفته از مقاله کلی بالکلی (Kelly Bulkeley) و جی ویلیام دامهاف (G. William Domhoff) ، ژوئن 2010 مجله رؤیا دیدن (dreaming) عنوان مقاله: Detecting Meaning in Dream Reports: An Extension of a Word Search Approach جستجوی معنای روانشناختی محتوای رؤیا از لحاظ (1) انسجام رؤیای تعریف شده (2) نظم و قاعده محتوای رؤیا در طول زمان و (3) همخوانی آن با سایر فاکتورهای روانشناختی اندازهپذیر، در دهههای اخیر به خاطر وجود سیستمهای تحلیل محتوای متنوع پیشرفتهای زیادی داشته است. این سیستمهای تحلیل محتوا برای بررسی رؤیاهای زیادی در آزمایشگاهها، کلاسهای درس، بررسی های مردمشناختی و یادداشتهای شخصی به کار رفته است. به عنوان مثال مشخص شده است که بیشتر رؤیاها محتوایی منسجم، واضح و دقیقی دارند که مربوط به دنیای واقعی است و رؤیابین و سایر افراد مشغول فعالیتهای معمولی هستند یا دلمشغولیهای معمولی دارند که معمولا در زمان بیداری هم درباره آنها صحبت میکنند که البته کمی هم عناصر غیر واقعی یا عجیب دارد. سیستم کدگذاری ون دی کسل (1966) به عنوان مهمترین و مشهورترین سیستم کدگذاری رؤیاها در بین کودکان اسپانیایی، ایتالیایی، سوئیسی و بسیاری از کشورهای دیگر تشابهات بین فرهنگی زیادی را نشان میداده و تحول کودکان و نوجوانان در محتوای رؤیا نیز مشهود است. با این وجود بعضی از رؤیاها قابل درک نیست. این رؤیاها به نظر استعاری یا سمبلیک هستند و جنبههای دیگری دارند که به نظر فقط درگیریهای بیمعنای شناختی هستند که این تصورات در حالت آرمیده هم زیاد به وجود میآیند. متأسفانه پیشرفت در حوزه تحلیل رؤیا بسیار کند بوده است، شاید به خاطر این که یادگیری این سیستمهای کدگذاری بسیار دشوار است و نیازی به آموزش زیادی دارد. به همین دلیل به جای سیستم کدگذاری از شیوه جستجوی واژه استفاده میشود. بر همین اساس دامهوف و بالکلی 40 گروه از رؤیاها را در نظر گرفتند به طوری که این گروهها توسط واژگان به کار رفته تعیین میشدند. به طور مثال جنبه ادراکی (مثل حواس پنجگانه، رنگها)، شناخت (مثل هشیاری، برنامهریزی، خواندن/نوشتن)، تعامل اجتماعی (رفاقت، پرخاشگری جسمانی)، فرهنگ عمومی (مثل مدارس، پول، تکنولوژی) و جهان طبیعی (مثل آب و هوا، آتش، آب). بالکلی در سال 2009 با استفاده از این روش 991 گزارش رؤیا در پژوهش هال و ون دی کسل را بررسی کرد و نشان داد این روش میتواند نتایج آنها را تکرار کند. موضوع مطلب :
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره عرش تقدیم میکند درمان غیردارویی اختلالات خواب: بیخوابی کابوس اختلال ریتم شبانهروزی خواب نارکولپسی (حمله خواب) و سایر پرخوابیها بدخوابی شبادراری اختلالات خواب مرتبط با داروها، مسائل پزشکی و روانشناختی
درمانگر: امیرعلی مازندرانی کارشناسی ارشد روانشناسی چهارشنبهها ساعت 8 تا 14 آدرس: خیابان طالقانی، بین خیابان ولی عصر و خیابان حافظ، پلاک 394، واحد 7 تلفن: 66401634 (ملاقات با تعیین وقت قبلی) موضوع مطلب : آخرین مطالب پیوندها
صفحات سایت آمار سایت
فرم تماس امکانات دیگر |
کلیه حقوق این وبلاگ برای رویابین محفوظ است
|